Ærgerlige fejlkøb!

De føles som spild af penge. De fylder op i dit hjem. Og de minder dig om, at du tog et forkert valg – irriterende!

  • 5 flasker shampoo købt på tilbud, som du ikke kan fordrage lugten af.
  • En trøje på udsalg, der viste sig at være for lille.
  • En alt for dyr jakke, hvis farve du alligevel ikke kan lide.
  • En sofa, der kradser hver gang, du sætter dig i den.

 

Indimellem opdager du det med det samme.

Du modtager pakken med posten, eller du prøver kjolen igen, når du kommer hjem, og opdager, at størrelsen er gal, snittet er forkert, eller farven er anderledes, end du troede.

Du bliver måske i tvivl.

Skal du bytte? Orker du besværet ved at sende tilbage? Gider du tage tilbage til butikken, inden fristen udløber? Måske fortæller du dig selv, at det ikke er besværet værd, og at du tager kjolen på en dag, når du har tabt de 3 kilo, den kræver, eller når du lige er i humør til den farve.

Andre gange opdager du det først senere.

Halve år senere finder du jakken bagerst i skabet, prismærket sidder stadig i, eller du må indrømme overfor dig selv, at du kun har brugt den 2 gange og kun, fordi du syntes, du burde. Det er ikke længere muligt at bytte jakken, men du beholder den stadig, for den var virkelig dyr – og du kunne jo også fortryde!

Ifølge jer læsere er den allerstørste årsag til, at vi ikke returnerer vores fejlkøb, at det er for besværligt!

Og den største årsag til, at vi ikke skiller os af med fejlkøbene senere er, at de har været for dyre!

OG DET ER HELT FORSTÅELIGT BEGGE DELE!

Men jeg synes VIRKELIG, at du skal gøre dig selv en tjeneste, AT SKILLE DIG AF MED DEM.

Hvis du stadig kan nå at returnere, så gør det! Og kan du ikke, så sælg eller giv væk med glæde.

For hvad er alternativet?

Du “straffer” dig selv ved:

  • at nu skal du altså gå med den dyre bluse, selvom du ikke kan lide farven.
  • at nu skal kjolen hænge i skabet, til du har tabt de 7 kilo, du slet ikke har lyst til at tabe.
  • at nu skal den jakke blive hængende i dit skab og fylde op.
  • at du igen og igen mindes om, hvor ærgerlig du er over at have spildt de penge.
  • eller at du igen og igen skælder dig selv ud over, hvor dum du var at købe forkert farve, for småt, for stort, for konet, for piget eller hvad der nu var galt.

Ikke særligt attraktivt alternativ…

Så afsted med fejlkøbet, men lær af det.

Alle dine fejlkøb har en læring til dig…

Så næste gang du står med et fejlkøb i hånden, så spørg dig selv eller endnu bedre fejlkøbet:

“Hvad skulle du lære mig?”

Måske skulle det lære dig:

  1. At du kun vil købe flere af en slags, hvis du ved, produktet er hit for dig.
  2. At det er en god idé at tjekke tøjet udenfor prøverummets lys, så du sikrer dig, at farven er lækker.
  3. At du må sænke tempoet, når du shopper, så du lige når at mærke, om noget kradser dig.
  4. At sikre farver er bedst for dig, når du køber dyrt.
  5. At webshopping sjældent virker for dig.

Eller noget sjette?

Ingen løftede pegefingre… Blot læring!

Hvert fejlkøb har sin unikke læring til dig.

Når du har gennemskuet den, så er det tid til at sige farvel.

Hvis du synes, det er spild at sende til genbrug, så glæd en veninde, eller sæt det til salg (det tager max 10 minutter).

Uanset hvad – det er ikke spild… Du fik en læring, som kostede dig penge, ja, men du kan tage læringen med dig resten af livet, og gør du det, vil den spare dig for andre fejlkøb.

Og ved du hvad, når den værste ærgrelse har fortaget sig (det kan gå ret hurtigt), så vil det være en lettelse for dig at have sluppet fejlkøbet, som du nu ikke længere konfronteres med fysisk.

Hvilket fejlkøb sender du videre i dag?